La „mănăstiri”

Am revăzut, duminica, spectaculoasa Putnă a lui Ştefan cel Mare, cu, mai nou, lipsita de graţie , masiva şi inexpresiva ei pictură interioară.  Chiar nu au înţeles nimic de la înaintaşi diriguitorii bisericii!

În rest, vizitatori, de cele mai multe ori neiniţiaţi, care merg „la manastiri” fără prea mult studiu înainte şi fără, de cele mai multe ori , nimic în cap. Îi vezi , goliţi de sentimente, goliţi de tot, căscând gura şi admirând mai mult florile puse de călugări (ceea ce nu e rău deloc!).

Şi la Putna şi la Neamţ, călugării care vând lumânări si care primesc acatiste au o privire plictisită, scârbită, te măsoară după suma pe care o dai. Dacă e mai măricică, privirea lor devine vioaie şi activă, aproape amabilă. Dacă cumperi doar câteva lumânări, le primeşti trântite! La Putna Ta, Ştefane!!!

Putna aşteaptă de secole să ne trezim! Nu judec pe nimeni, doar observ.

Dedicaţie: pentru un foarte harnic iubitor de biserici : MERLINLX ŞI PENTRU UN ATENT ANALIST AL CELOR MĂNĂSTIRI: DUMITRU, şi, desigur, lui SORIN IOAN USCA, analist acribic, ziua, şi nuvelist spumos, noaptea.
PS Am tot fost la Rădăşeni să mă rog. Acolo e un PREOT CU MULT HAR, parintele Petru Irimescu care ştie să se roage şi care ştie să înalţe biserici!!! O face FIRESC şi o face ca un soldat al lui Dumnezeu, nu ca un cămătar!!!

16 răspunsuri la „La „mănăstiri”

  1. Cu toţii, şi călugări şi mireni, aşteptăm o minune care să ne trezească focul interior. Dar ea nu va veni, fiindcă Dumnezeu lucrează altfel. Focul trebuie să ni-l aprindem singuri.

  2. Tertis, in ce lume traim?? manastirile au devenit masini de bani, „chiliile” au mult mai mult confort decat avem tu sau eu acasa…In ce lume traim???
    Diana, singuri nu se poate! Acest popor nu mai poate gandi singur! E clar! Trebuie o minune ceva…

  3. Pingback: Întâlnire | Ioan Usca·

  4. Parintele Paisie vorbeste de „gandul cel bun„. Haideti sa `ne gandim` si noi ca a gresi e omeneste si sa nu mai judecam semenii…
    Cat despre Parintele Irimescu, este un exemplu demn de urmat, un om ce pune mereu inaintea cuvintelor gandul cel bun. Doamne ajuta!

  5. Alexandra, a judeca e in firea omului, inseamna A GANDI! Eu „judec” in sensul ca gandesc si gandesc PENTRU CA VAD! Si ce ma fac ei sa vad e monstruos! Nu-i „judec” pe altii, doar ii observ si fac legaturi, nu cred ca e o crima! Un preot care vede in mine numai un posibil contributar nu va avea niciodata respectul meu.

  6. Elena, astfel de `ganduri` ale noastre, ale ortodocsilor, pot da apa la moara celorlalti (sectarii abia asteapta astfel de `dialoguri` intre noi)
    Eu nu spun sa-i ridicam in slavi pe cei care se manifesta astfel, doar indemnam la o atitudine mai ingaduitoare, care sa depaseasca granitele ratiunii si ale economiei… Cine nu vrea, sa nu dea. Sa spuna el insusi o rugaciune din inima fara sa carteasca – e mai primita, cred eu. Si, buni sau mai putin buni, sa nu uitam ca toti preotii poarta harul Duhului Sfant.
    As face o paralela cu statul la coada pentru a te inchina la Sfintele Moaste (atat de blamat de catre europenii `civilizati`). Si acolo, daca nu vrei sa astepti cu orele/zilele, pleci! Nu incepi sa te plangi de cat de lunga e coada.
    (PS. nu am rude preoti, maici ori calugari)

  7. Alexandra, nu am sa fac o polemica cu tine! Argumentele tale le-am auzit si eu in biserica si nu sunt de acord cu ele. „Sectarii” sunt oameni ca noi, multi dintre ei poate mai buni decat noi, a propos de „gandul cel bun”!! E loc pentru toti sub soare. Apoi, paralele cu coada la Sf. Moaste iar nu are sens, a firesc sa stai la coada daca vrei musai ceva. Dar ca un preot sa faca negotz cu divinitatea, asta nu pot accepta! Te sarut, daca mai treci pe aici, ai sa vezi ca nu ma supar degeaba! 🙂

  8. Pingback: Comentarii la Ieşirea – 28 | Ioan Sorin Usca·

  9. Pingback: Fantasticul Art Nouveau « Dumitru Agachi’s Weblog·

  10. Costin, Putna e superba prin ea insasi… Sigur sa o vizitezi! Nus ce s-a inteles… Era doar o remarca amara a mea!

  11. Pingback: Bilanţ | Ioan Usca·

  12. Alexandra, comentariul tau este destul de neplacut, asa ca am decis sa nu-l public. Alege ce doresti!
    Eu prefer mimarea politetii si a bunei cresteri, generozitatea si prietenia. Cat despre suflet, aici e o discutie pe care nici eu nici tu nu o putem duce. Restul e indoctrinare si eu nu ma supun doctrinelor. Ma supun cu drag bunului simt care spune ca o manastire ar trebui sa te predispuna la dumnezeire, nu la contabilitate! Iar chilii cu termopan si aer conditionat nu ajuta! Toate, coroborate cu ce spun in postarea mea. Nu spun ca un calugar ar trebui sa stea in chilia Sihastrului, dar cel putin SMERENIA pe care atat ne-o predica ar trebui sa fie „fatza” lor. Smerenia, nu zambetul fortzat! Cu bine!

  13. Buna seara tuturor, am o mare rugaminte la voi si anume: mi-ar putea spune cineva de aici cum pot sa-l contactez pe parintele irimescu? sunt din bacau si as dori sa merg la el sa stau de vorba….vad ca pe net nu gasesc un nr de telefon nimic,si nu stiu cum sa fac sa vorbesc cu el pt ca nu as dori sa merg in una din zile si poate nu il gasesc la biserica sau poate e bolnav…asadar va rog frumos cine ma poate ajuta cu un sfat ,un telefon ceva.Multumesc anticipat! mail valyca_dj@yahoo.com

Lasă un comentariu