Art Nouveau …de nouveau!

„Linia ASIMETRICĂ ondulatorie care se termină printr-o mişcare ca de bici, încărcată parcă de energie, constituie principala caracteristică de ordin ornamentral a stilului Art Nouveau.

Această linie poate fi elegantă şi graţioasă, aşa cum apare în Scoţia, ori cu mai multă pondere dinamică, respirând o „contra-mişcare” ritmică aşa cum o vom întâlni în Belgia şi Franţa. Uneori e lineară, alteori devine mai plastică şi mai plină. Aceasta este caracteristica comună după care recunoaştem, de fapt, stilul şi care-i conferă notorietate.

Întotdeauna vie, în permanentă mişcare, ornamentaţia apare în acelaşi timp, echilibrată. Spre deosebire de ornamentaţia statică din mai toate perioadele stilistice, în Art Nouveau ea apare, în egală măsură, atât în mişcare, cât şi într-o stare de echilibru. Privind mai în adâncime, remarcăm strădania de a stăpâni mişcarea prin intermediul unei armonii bine echilibrate.

…calităţile ornamentale ale stilului Art Nouveau pot fi remarcate şi într-un context simbolic mai direct, şi e posibil ca această ambianţă simbolică să fi jucat, de fapt, un rol mai important decât suntem noi în măsură să concepem astăzi.

Stilul Art Nouveau abstract şi structural simbolic a cunoscut cea mai plenară înflorire în sfera culturală franco-belgiană.

Stilul Art Nouveau floral şi organic s-a dezvoltat cu precădere la Nacy, la Émile Gallé.

O altă formă de inspiraţie din lumea animalieră, de astă dată, se poate afla în opera lui René Lalique, în care Femeia se contopeşte deseori cu alte creaturi ale Naturii.

Istoria artei cunoaşte multe forme de cultură care să fi cultivat un ritm linear legănat, contururi încărcate de energie şi un graţios joc de linii.

(Raphael Kirchner)

Putem găsi ornamente de tip Art Nouveau în cultura cretană şi în cea miceniană: Dali pretinde s-o fi găsit în arta greacă.

…ne este familiară în ornamentaţia vremurilor merovingiene din perioada Viking, din stilul Jelling şi stilul Urnes, în broderia şi sticla persană, în cultura japoneză şi în broderiile englezeşti din sec. al XVIIlea şi al XVIII lea.

Cu toate acestea, stilul a fost creat în ultimul sfert al sec. al XIXlea, punându-şi amprenta pe toate genurile de artă.”

(texte din vol. Art Nouveau de S. Tschundi Madsen, apărut la Editura Meridiane , Bucureşti, 1977,  într-o traducere (defectuoasă) de  Ana Oţel Şurianu, pp. 25-39)

Ilustraţiile sunt postcarduri de epocă.

Anunțuri

Un răspuns la „Art Nouveau …de nouveau!

  1. Mulţumesc Elena, ai găsit frumoase puncte de convergenţă. Iar cărţile poştale sunt de excepţie, denotă extraordinara forţă miniaturală a detaliului art nouveau. Dincolo de orice, de arhitectură chiar, art nouveau este „arta” chipului feminin. Chipuri şi detalii care lasă impresia că liniile lor sunt „ţesute” fără nici o ridicare a penelului… Excelentă şi calitatea imprimării, erau cerneluri fine, unele aproape transparente, de China! Michelangelo vedea în blocul de marmură sculptura, iar actul sculptării era revelare; aş spune că în fiecare detaliu art nouveau e în parte sau în întreg un chip feminin, mai degrabă marcat de senzualitate…

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s