Andrei

Andrei are 8 ani.

Primele imagini pe care le-a avut au fost cele din camera sordidă în care a fost adus după ce s-a născut. O cameră dintr-un stabiliment vechi din Dorohoi, din centrul oraşului, acolo unde astăzi sunt nişte ruine şi un magazin de flori… Camera era înaltă, iarna gheaţa se întindea pe tavan şi de-a lungul pereţilor…

Primele cuvinte pe care le-a auzit Andrei au fost cele de alint, ale mamei, şi înjurăturile alcoolice ale tatălui… Printre înjurături, drept ambianţă sonoră, Andrei a mai înregistrat şi zgomotul înfundat al pumnilor şi vocea tot mai scăzută a mamei…

Bunici nu are, de fapt, Andrei ARE, în sensul propriu al acestui verb, foarte puţine… Esenţialul: o privire frumoasă, o minte ageră, un suflet de matur într-un corp de copil…

andrei

Andrei e copilul unei foste eleve pe care am luat-o sub ocrotirea mea, din clasa a Va a ei, cînd eu am ajuns prin Roata sorţii, să predau cîteva săptămîni la o şcoală de copii cu handicap din BT. Era prin 1989… Privirea ei frumoasă m-a facut să o iau cu mine, să o duc la o prăjitură, apoi la mine acasă… aşa a fost aproape fiecare sfîrşit de săptămînă… Anii au trecut, o mai luam la noi în vacanţe… Fata mea a crescut cu Eugenia alături, se jucau împreună… Pînă cînd a apărut un băiat care i-a plăcut ei… El tocmai terminase armata. Eugenia are un handicap sever. Este epileptică. Dar are un suflet de aur. Cum căsnicia lor nu a mers, Andrei e singura realizare a vieţii ei…

Eugenia e orfană. A crescut într-o instituţie  sinistră din România comunistă, la Orfelinat… Cînd s-a născut Andrei, am rugat-o sa facă în aşa fel încît el să nu ajungă acolo… Şi s-a ţinut de cuvînt. Viaţa ei a devenit o luptă continuă. Uneori mai cade, apoi reîncepe…

Partidul a mutat-o într-o locuinţă socială, la capătul oraşului, acolo au fost mutaţi şi rromii din centru…

O cameră, o baie comună cu o altă familie si o bucătărie minusculă. Andrei aleargă printre căsuţele construite de Partid… Pare fericit, pentru că, măcar acum nu mai e gheaţă pe pereţi şi pe tavan… Fericit e şi Partidul, că şi-a mai bifat o realizare…

Cum se descurcă marginalizaţii de acolo… e problema lor!

De multe ori îmi fac drum la Dorohoi, ca să-l văd pe Andrei şi, desigur, pe Eugenia… Le duc cît pot, cum pot… Oricît le-aş duce, tot se termină…

Eugenia nu poate lucra, n-o angajează nimeni… Face crize dese, acum Andrei are grijă de ea… El e bărbatul casei… E în clasa a IIa şi, desigur, nu stie ce e un calculator… Nu ştie multe Andrei, dar ştie că trebuie să aibă grijă de mama lui!!! Şi mai ştie că e un luptător…

Nu vreu să spun mai multe…Doar că Andrei s-ar bucura, probabil, să citescă gîndurile voastre bune, pe care i le-aş putea printa şi duce…
De asemeni, s-ar bucura, cu siguranţă, să primească de la voi un dar cît de mic, de Crăciun şi nu numai…
S-ar simţi important în lumea lui micuţă, s-ar simţi puternic aproape… ar simţi că nu e singur… şi, deşi e foarte demn deja, în condiţia lui, cine ştie… Andrei ar putea fi, dacă Destinul va dori asta, un tînăr frumos şi mult mai curat interior decît mulţi dintre cei care astăzi ne cer votul…

Aştept mesajele voastre aici. Trimiteţi şi adresa voastră pe mailul meu ( agachiel@yahoo.com ), am să-i cumpăr timbre şi Andrei o să vă răspundă… Adresa lui nu pot să v-o dau… e , undeva, la marginea Dorohoiului…

16 răspunsuri la „Andrei

  1. Categorisit la nu ne pasa…

    Zilnic ocolim copii care cerşesc în frig, purtând gegile fraţilor mai mari, batrâni prăfuiţi, bătuţi, alungaţi si animale omorâte pe şosea, îi ignorăm şi uneori îi urâm pentru că `îndrăznesc` să ne dea jos de pe norişorul roz pe care dormim…
    Ar fi o idee foarte bună să facem ceva nobil de Crăciun(teoretic, asta e ideea acestei sărbători), să arătam că de fapt NE PASĂ. 🙂

  2. adevărat că multe rele sunt pe lumea asta şi că cele mai multe nu se rezolvă… totuşi dacă prin câteva cuvinte aş putea reda zâmbetul unui copil cum e Andrei aş spune aşa: fii puternic şi nu te lăsa înfrânt de obsacolele vieţii! viaţa e frumoasă şi trebuie trăită din plin cu bune dar şi cu rele! te pup şi un Crăciun plin de bucurii şi căldură sufletească!

  3. Nu, Alice… De fapt…nici macar elevilor mei NU LE PASA! Evident, nu ma astepam sa sara cu toi si sa scrie doua vorbe…DE fapt, sunt ani de cind nu ma mai astept la nimic…
    Cred ca asta e atitudinea cea mai buna… Oricum… voi continua sa-l vad pe Andrei, as fi vrut doar ca, de Craciun, sa-i duc si citeva scrisori ale voastre… Ma duc cu tolba goala. „Cazurile sociale” dau o nota de respingere… PACAT.

  4. Buna dimineata. Nu v-am mai citit de mult blog-ul, dar Dumnezeu a vrut ca azi sa se intample. As prefera sa nu fie publicat pe site mesajul.Vreau doar sa va spun ca nu-i adevarat ca nu ne pasa, inca sunt oameni carora le pasa. Eu am fost eleva dvs, iar sotul meu este preot intr-un sat de langa Iasi. Nu puteti, sau poate puteti, sa va imaginati ce inseamna azi satul romanesc, cat de mult a fost afectat de comunism si de urmarile lui. Si cel mai mult au de suferit copilasii. Si totusi, in aceasta lume gri, mai sunt suflete care se gandesc la cel de alaturi. Cu bunavointa lui Dumnezeu noi reusim in fiecare an sa le cumparam cate o „mangaiere dulce”, uneori chiar mai mult. Si in fiecare dumninica ii asteptam la biserica sa-i facem sa se simta oameni, iubiti si pretuiti.
    Asa ca lui Andrei sa-i duceti dragostea noastra, sa-i spuneti ca undeva in Iasi sunt niste oameni care de acum se vor ruga pentu dansul si pentru mama lui, ca Dumnezeu pune greutatile doar pe umerii celor puternici.
    Doamne ajuta si sa aveti un post luminos.

  5. Daca tot s-a vorbit de Ziua Nationala… Ce e cu adevarat important nu pare a interesa, toate ramin undeva la suprafata, pentru cine mai are predilectia de a mai crede in conventii, in spectacol. Nu stiu cit de mare e Romanie si cit de mare si-ar dori sa fie ca destin istoric, dar pare a fi tot mai goala, goala…

  6. Buna dimineata, am revenit. Va rog sa-mi spuneti cand vreti sa mergeti la Andrei. Noi strangem bani si lucruri pt cadouri pentru copilasii de la noi din sat si, cu voia lui Dumnezeu, vom avea de unde sa-i dam si lui Andrei un mic dar.

  7. Îţi mulţumesc, Anamaria…
    Pentru sa sunteţi departe, o scrisoare ar fi suficienta… Mi-o poti trimite pe blog ori pe mail si eu o listez şi i-o duc lui Andrei…
    Cu drag,

  8. Dragă Andrei,

    Vreau să-ţi spun că totul în viaţă este efemer.Şi bucuriile şi tristeţile-toate trec.Tu trebuie să înveţi să le primeşti pe toate şi şă treci peste toate, oricât de greu ţi-ar fi.După fiecare furtună răsare soarele (şi poate se iveşte şi un curcubeu).Nu uita că nimic nu e aşa de rău cum pare a fi!Trebuie doar să ai forţa necesară ca să mergi mai departe! Dar nu lăsa niciodată problemele să te maturizeze înainte de vreme.Trăieşte-ţi copilăria din plin şi bucură-te de ea, pentru că ea este cea mai frumoasă perioadă din viaţa unui om. Ea este perioada când inocenţa domneşte în sufletele noastre, când gândurile ne poartă pe tărâmuri de basm şi avem întreaga lume la picioare.Aşa că nu uita nicicând să fii copil, pentru că numai aşa poţi evada din viaţa cotidiană(uneori nu prea plăcută).Nu lăsa pe nimic şi pe nimeni să-ţi fure copilăria şi păstrează mereu un strop din ea în inima ta!
    Încă ceva: nu uita că bogăţia spirituală este cea mai importantă! Cea materială vine şi pleacă.Însă numai un suflet curat te poate face cu adevărat fericit.
    Şi acum, pentru că se apropie sărbătorile de iarnă, vreau să vă urez ţie şi familiei tale un Crăciun foarte fericit şi plin de lumină! Vă pup!

  9. Buna, Andrei! In primul rand, iti spun ca gingasia ochilor tai m-a cutremurat. Iubesc foarte mult copiii mici, iar tu fiind unul din ei imi esti foarte drag. Am citit articolul doamnei profesoare fiind foarte dezamagita sa aflu conditiile in care ai crescut, si chiar imi doresc sa ajungi un „om mare” avand in urma altfel de amintiri decat cele care ti-au ingreunat copilaria. Pastreaza-ti optimismul si incearca sa cauti tot timpul portile deschise, sa nu te opresti niciodata in fata celor inchise, desi vor fi. De Craciun iti doresc sa simti iubirea mamei tale ca niciodata, sa simti ca ea e cea care te va sprijini toata viata si-ti va oferi caldura de care ai nevoie. Abia astept sa primesc scrisoare de la tine si sper sa tinem legatura in continuare. Numai bine!

  10. Salut,Andrei! Este incredibil cum tu, la doar 8 anisori, poti fi barbatul casei, dar si mai uimitor este faptul ca tu ai avut parte in 8 ani de necazuri cum unii nu au parte in toata viata! Insa trebuie sa ai credinta si sa crezi cu adevarat ca lucrurile se vor indrepta, si chiar asa va fi!Cu ajutorul lui Dumnezeu vei trece peste toate.Chiar daca nu te cunosc personal, din descrierile doamnei profesoare pari un copil matur si cu un suflet mare. Ti se citeste bunatatea in ochi!
    Sper ca tu si mama ta sa aveti parte de un Craciun fericit!Va pup!

  11. Buna dimineata, v-am trimis un email cu o scrisoare pt Andrei, sper ca ati primit. Multa sanatate si Craciun fericit!

  12. Pingback: Voluntariat ATL – să ajutăm inteligenţa, acolo unde ea se împiedică de Stat « Atlaurian's Blog·

  13. Am fost anul trecut(imediat dupa inundatii) la aceasta familie, am gasit anuntul dumneavoastra in Monitorul daca nu ma insel. Din continutul acelui anunt, nu prea am intelesesem mare lucru despre ei, dar cand am ajuns acolo, am ramas foarte uimit de starea in care pot locui niste oameni ale secolului nostru. Am promis ca de fiecare data cand voi avea ce sa le duc, ma voi duce la ei…

  14. Eu cel putin am ramas profund impresionata de aceasta poveste. Probabil ca m`ati vazut si astazi la ora (9E), efectiv imi dadeau lacrimile cand ne povesteati despre aceasta familie. Cu greu imi vine sa cred in ce mediu de viata traieste Eugenia.. E adevarat o luptatoare! De aceea sunt dispusa sa va ajut doamna profesoara sa o scapam de aceasta viata..

Lasă un răspuns

