Strigătul disperat al lui Ted Neeley: „Why should I die? Oh why should I die?”

  Ted Neeley este o voce rock ce s-a născut pentru un singur rol, rolul vieţii lui… acela din anii nebuni 70, acela din Jesus Christ Superstar… Discutabil titlul filmului, dar absolut genială muzica lui Andrew Lloyd Webber, creatorul Fantomei de la Operă.

Revăd pe Ted Neeley acum, într-o secvenţă din spectacolul cu acelaşi nume, pe care continuă să-l joace. Vocea lui e mai matură, aproape că recită, nu e nici prea bun actor, a şi îmbătrînit, însă e la fel de emoţionant modul în care se implică în rol. Cred că ruga din Grădina Ghetsemani e o culme a interpretării lui, e o culme a atitudinii christice, atît de bine surprinse de Webber.

E vorba, în fapt, de o rugă revoltată sau de o revoltă rugătoare. Omul christic şi omul adamic se înfruntă într-o excelentă încleştare. Omul christic ŞTIE care-i sunt provocările, mai cu seamă, limitele lui UMANE. De aceea, EZITĂ: „Părinte, de voieşti, treacă de la Mine acest pahar, dar nu voia Mea, ci voia Ta să se facă!” E contorsionat, adîncit în durerea Lui, a umanului din el. V. Voiculescu surprinde excelent acest chin fără sfîrşit:

„Iisus lupta cu soarta şi nu primea paharul…
Căzut pe brânci în iarbă, se-mpotrivea întruna.
Curgeau sudori de sânge pe chipu-i alb ca varul
Şi-amarnica-i strigare stârnea în slăvi furtuna.”

Evlavioşii se vor frisona şi vor suspecta de blasfem această atitudine. Totuşi, e în ea o postură profund umană: teama de moarte, de suferinţă, de durere, de pustiu. Fiul Omului este, dincolo de orice, tributar morţii, durerii, angoasei. Latura divină a lui Isus însă învinge. Aşa scriu Cărţile Sfinte… Dincolo de lacrimile Lui de sînge, se ghiceşte ROUA izbînzii. Dar, pînă acolo, cîtă sfîşiere!

JESUS

As vrea doar sa spun

Daca ar fi o cale

Du paharul aceasta de lângă mine

Căci nu vreau să-i gust otrava

Simt cum mă arde

M-am schimbat,

Nu mai sunt atât de sigur ca atunci când am început.

Atunci eram inspirat,

Acum sunt trist si obosit,

Ascultă, desigur că am depăşit aşteptările,

Am încercat timp de trei ani, au părut treizeci,

Ai putea să ceri atât de mult de la oricare alt om?

Dar daca mor,

Du povestea mai departe şi fă lucrurile pe care le ceri de la mine.

Lasă-i să mă urască, să mă lovească, să mă pironească de copacul lor.

Aş vrea să-mi cunosc, aş vrea să-mi cunosc Dumnezeul,

Aş vrea să-mi cunosc, aş vrea să-mi cunosc Dumnezeul…

De ce trebuie să mor??

M-ar face moartea mea mai cunoscut decât am fost vreodată?

Ar mai conta atunci toate lucrurile pe care le-am spus sau le-am făcut?

Ar trebui, ar trebui să-mi cunosc Stăpânul

Ar trebui, ar trebui să-mi cunosc Stăpânul

Aş vrea să-mi văd, aş vrea să-mi văd Stăpânul

Aş vrea să-mi văd, aş vrea să-mi văd Stăpânul

Dacă mor, care îmi va fi răsplata?

Dacă mor, care îmi va fi răsplata?

Trebuie să ştiu, ar trebui să-mi ştiu Stăpânul

Trebuie să mor? Oh, de ce trebuie să mor?

Poţi să-mi arăţi acum că nu voi fi ucis în van?

Arată-mi doar puţin din creierul tău omniprezent,

Arată-mi că există un motiv pentru care vrei să mor.

Eşti mult prea nerăbdător să afli locul şi timpul, dar nu te grăbeşti să-mi spui motivul…

Bine, voi muri!

Doar priveşte-mă murind!

Uită-te cum mor…

Atunci am fost inspirat,

Acum sunt trist şi obosit.

Până la urmă, am încercat timp de trei ani, au părut nouăzeci

Atunci de ce mi-e teamă să termin ce-am început?

Ce Tu ai început, eu n-am început nimic??

Dumnezeule, voia ta e grea,

Dar tu ai toate cărţile…

Voi bea cupa ta cu otravă,

Pironeşte-mă de crucea ta şi sfâşie-mă,

Fă-mă să sîngerez, ba-te-mă,

Omoară-mă

Ia-mă acum!

Înainte să mă răsgândesc…

 

(Traducere de Andra Agachi)

„I only want to say,
If there is a way,
Take this cup away from me
For I don’t want to taste its poison.
Feel it burn me,
I have changed.
I’m not as sure, as when we started.
Then, I was inspired.
Now, I’m sad and tired.
Listen, surely I’ve exceeded expectations,
Tried for three years, seems like thirty.
Could you ask as much from any other man?
But if I die,
See the saga through and do the things you ask of me,
Let them hate me, hit me, hurt me, nail me to their tree.
I’d want to know, I’d want to know, My God,
I’d want to know, I’d want to know, My God,
Want to see, I’d want to see, My God,
Want to see, I’d want to see, My God,
Why I should die.
Would I be more noticed than I ever was before?
Would the things I’ve said and done matter any more?
I’d have to know, I’d have to know, my Lord,
Have to know, I’d have to know, my Lord,
Have to see, I’d have to see, my Lord,
Have to see, I’d have to see, my Lord,
If I die what will be my reward?
If I die what will be my reward?
Have to know, I’d have to know, my Lord,
I’d have to know, I’d have to know, my Lord,
Why should I die? Oh why should I die?
Can you show me now that I would not be killed in vain?
Show me just a little of your omnipresent brain.
Show me there’s a reason for your wanting me to die.
You’re far to keen and where and how, but not so hot on why.
Alright, I’ll die!
Just watch me die!
See how I die!
Then I was inspired.
Now, I’m sad and tired.
After all, I’ve tried for three years, seems like ninety.
Why then am I scared to finish what I started,
What you started – I didn’t start it.
God, thy will is hard,
But you hold every card.
I will drink your cup of poison.
Nail me to your cross and break me,
Bleed me, beat me,
Kill me.
Take me, now!
Before I change my mind.”

Lasă un răspuns

