Notre Dame de Paris

După ce am văzut Catedrala din Koln, apoi pe cea de la Reims, apoi imensa catedrală de la Rouen, apoi pe cea de la Strasbourg, am crezut că Notre Dame n-o să-mi placă. E cuminte, îmi spuneam, e prea ordonată, are proporţii perfecte. Celelalte sunt nebune, sunt flăcări, sunt fleşuri, sunt Idei! Notre Dame e doar perfecţiune şi, de multe ori, perfecţiunea oboseşte, poate chiar enervează.

Văzînd-o din depărtare, de pe un „bateau-mouche” care străbătea alene Sena, mi s-a părut mică, prea liniştită pentru gusturile mele rebele, mai degrabă spre goticul flamboyant al secolelor cînd fumul rugurilor împînzea existenţa ternă a omenirii. N-o să-mi placă, nu, e celebră şi mă enervează celebritatea, mă supără cînd toată lumea se duce exact unde e mai aglomerat. Dar, totuşi, să treci prin Paris şi să nu fi avut timp de Notre Dame, mi s-a părut nefirescul însuşi.

Asta doar dintr-un singur motiv: e vorba de minunatul spectacol cu acelaşi nume, „Notre Dame de Paris”, realizat în 1998 la Paris pe muzică de Riccardo Cocciante şi versuri de Luc Plamondon. Inspirat din frumoasa poveste de iubire din romanul lui Victor Hugo, spectacolul reprezintă şi un record, el fiind declarat „cel mai frumos muzical ever”… Aşadar, nu puteam trece indiferentă pe lîngă Notre Dame şi bine am făcut!

Dincolo de frumoşii demoni albi (himere şi gargouille), ce ies de te miri unde şi îşi etalează sinistrele sau doar comicele zîmbete, catedrala e prilej de imaginaţie şi de tulburătoare şi unduitoare uimire.

E „belle” aşa cum spune despre frumoasa Esmeralda cîntecul din spectacol, e cumul de bine şi rău, de dumnezeire şi de obscurul întunecat, coşmaresc, dar ispititor al perfecţiunii.

 

Lasă un răspuns

